Anna je sirotek a vyrůstá u pěstounů. Ve svých dvanácti letech se těžko zapojuje do kolektivu a je sama se sebou nespokojená. A navíc má astma. Protože pěstouni jsou s rozumem v koncích, řeší situaci po japonsku a posílají Annu ke známým na venkov. A tam se začnou dít věci.
Animace 7/10
Věc na kterou si u Ghibli nelze stěžovat je kresba. Detailně prokreslené je naprosto vše. Jen detaily cihlové zdi musely dát obrovskou práci. Stejně tak v samotné animaci neexistuje, aby nějaká postava jen strnule stála.
Celou práci ale trochu shazuje režisér používáním klišovitých a kýčovitých scén (odraz měsíce ve vodě zátoky, parodie na Titanik atd).
Hudba 5/10
Omlouvám se autorovi hudby. Není a nemůže být
Joem Hisaišim, hudební ikonou většiny filmů studia Ghibli. Zde se hudba v některých momentech lehce vynoří, ale po většinu filmu zůstává zcela přeslechnuta. I závěrečná píseň, u Ghibli většinou velmi silná, je jen slabý odvar a jde jedním uchem dovnitř a druhým ven.
Příběh 2/10
Největší kámen úrazu tohoto filmu. Poznávání nového prostředí a zdejších lidí, zkoumání historie tajemného domu i vlastní minulosti mohlo být velmi dobrým námětem. Režisér ale nejspíš zapomněl jak vyprávět příběh. Scény s Marnie, které by měly být fantazií, se prolínají s těmi reálnými tak, že se zdá, že nejen Anna ale i další postavy mají velmi slušné halušky.
Stále nechápu, jak mohly Anniny fantazie souviset s přílivem. (Patrně tam oceán přinášel nějaké psychotropní látky z blízké chemičky.) Také je mi záhadou, jak mohla Anna do svých fantazií zahrnout tolik detailů ze života Marnie. (Ano, vím, jak se mohla něco z toho dozvědět, ale rozhodně ne všechno.)
Pokud vzpomenu na filmy
Satošiho Kona jako
Paprika nebo
Perfect Blue, kde se také pracuje s realitou a fantazií, zde zcela chybí nějaké ukotvení, zda je daná scéna reálná či snová.
Poslední ranou do vazu je závěr filmu, který je až Hollywoodsky doslovný a vysvětlující.
Postavy 3/10
Ani postavy to nezachrání. Nějak uvěřitelně působí jen teta a strýček na venkově a ze začátku pěstounka. Co se týká samotné Anny, nejsem si jistý, zda netrpí mnohem vážnéjší psychickou poruchou, než je ve filmu řečeno. Největší problém ale představuje Marnie. Jako postava z fantazie by měla působit jako zpovědnice a ochranitelka. Jenže Marnie má i vlastní problémy a vlastní přání, o kterých Anna nemohla vědět.
Celkem 4/10
Studio Ghibli se do adaptací západní literatury pouští zřídka - napočítal jsem jen čtyři (
Howlův chodící zámek,
Čaroděj Zeměmoří,
Arietty a Marnie) - a nutno říct že s proměnlivým úspěchem. Bohužel tento film je kvůli nezvládnuté režisérské práci tím vůbec nejslabším z celé tvorby studia.
Odkazy:
AnimeNewsNetwork